MDA-framework

 

Gamification is, zoals de naam al doet vermoeden, gebaseerd op spelelementen uit de gamewereld. Als we deze spelelementen gaan ontleden, dan zien we dat deze zijn opgebouwd uit 3 verschillende basiselementen. We hebben het hier dan over het zogenaamde MDA-framework bestaande uit: Mechanics, Dynamics en Aesthetics (bron: Hunicke, R.: MDA: A Formal Approach to Game Design and Game Research). Hieronder ligt ik deze 3 elementen kort toe:

1) Game mechanics

Game mechanics beschrijven bepaalde elementen die aanzetten tot het doen van een specifieke actie. Denk daarbij bijvoorbeeld aan spelregels, doelen, punten, badges, levels, virtuele goederen, virtuele omgevingen en scoreboards.

2) Game dynamics

Game dynamics zijn de reacties van de speler op de game mechanics. Dynamics kun je alleen proberen op te roepen, je kunt ze niet direct beïnvloeden. Daarom is het belangrijk om al in een vroeg stadium te playtesten of het gewenste gedrag (dynamics) wordt opgewekt met de toegepaste mechanics.

3) Game aesthetics

De game aesthetics zijn de uiteindelijke verlangde emotionele responses die worden opgewekt bij de speler van het spel. Dit zou je ook wel de funfactor kunnen noemen. Deze funfactor is relatief ongrijpbaar.