Beloningssysteem

Werken met levels in de klas:

Hoe?

 

Iedereen speelt wel eens een spelletje. Zo gauw je dingen goed doet of dingen (be)haalt, ga je door naar een nieuw/hoger level. Leerlingen houden van deze uitdaging in games. En zoals we al eerder gezegd hebben, straffen is NOT DONE
Het verdienen van een beloning stimuleert leerlingen ook om zich actiever en gemotiveerder in te zetten voor welke les dan ook.

Om terug te komen op het 'Grading Procedure' van Lee Sheldon, wat we genoemd hebben bij Gamification in het onderwijs, hebben we zelf een format ontworpen om het toepasbaar te maken in de klas. 

'Grading Procedure': in plaats van traditionele cijfers ontvangen leerlingen ervaringspunten die hen naar hogere levers, gelijk aan hogere punten, brengt.  

Hieronder kunt u een format downloaden. Dit kunt u het beste uitprinten op A3-formaat
Het is ontworpen voor 20 leerlingen. Indien u er meer heeft, kunt u er twee of meerdere naast elkaar hangen.
De namen van de leerlingen schrijft u onderaan de meter in de langere vakjes.
Telkens als de leerling een level hoger is, mag hij een vakje bijkleuren. Een leerling kan ook meerdere levels tegelijk vooruit gaan als hij veel geoefend heeft. 

Hieronder vindt u een voorbeeld hoe u het format invult. 


Hieronder kunt u het format downloaden.

Vragen en/of tips zijn altijd welkom! 

Plaats je reactie hieronder.

Level-meter.pdf
PDF – 229,5 KB 817 downloads

Reacties

robby
12 jaar geleden

op onze basisschool hadden we veertig jaar geleden ook al een dergelijk systeem. het heeft mij persoonlijk ontzettend gedreven gemaakt, dus ik vind het top. ik wil wel de kanttekening maken, dat voor kinderen met problemen op een bepaald gebied, dit systeem frustererend werkt omdat zij (nu dus zichtbaar) onderaan staan en hun motivatie kan omslaan in demotivatie.

robby
12 jaar geleden

op onze basisschool hadden we veertig jaar geleden ook al een dergelijk systeem. het heeft mij persoonlijk ontzettend gedreven gemaakt, dus ik vind het top. ik wil wel de kanttekening maken, dat voor kinderen met problemen op een bepaald gebied, dit systeem frustererend werkt omdat zij (nu dus zichtbaar) onderaan staan en hun motivatie kan omslaan in demotivatie.

Mandy
12 jaar geleden

Als ergotherapeute zal ik dit zeer zeker meenemen in mijn advies naar leerkrachten toe. Eenvoudig te implementeren in het bestaande lessysteem. Het sluit aan bij de belevingswereld van de kinderen en visualiseert de vooruitgang die ze boeken wat een extra motivatie geeft.

Anita
12 jaar geleden

Ziet er goed uit. Wellicht een tip voor menig leerkracht.

Anita
12 jaar geleden

Ziet er goed uit. Wellicht een tip voor menig leerkracht.

Reactie plaatsen

Rating: 2.9090909090909 sterren
231 stemmen