Welkom op

Gamification in het onderwijs

Het valt tegenwoordig als docent niet altijd mee om de leerlingen in deze vernieuwende maatschappij betrokken te houden bij de lessen. Door een spelelement toe te voegen, worden saaie of moeilijke dingen voor leerlingen veel leuker en uitdagender. Dit heeft met hun beleving te maken en is een psychisch proces, ook wel GAMIFICATION genoemd. Zelfs in lessen makkelijk toe te passen.

 

Gamification betekent eigenlijk niets meer dan het integreren van een of meerdere spelelementen in uw les om de betrokkenheid te verhogen. 

 

Zo maak je met Socrative en mentimeter makkelijk een gratis quiz waarbij de leerlingen vragen/stellingen kunnen beantwoorden met hun laptop, tablet of zelfs smartphone. De resultaten zullen 'live' op het digibord verschijnen. Hier kan ook het competitie-element een rol bij spelen. Het bovenaan willen staan bij de ranking zorgt ervoor dat de leerlingen willen winnen. Ze weten dat dit kan door goed op te letten en te leren. 

Let op: bij mentimeter zijn de resultaten niet persoonsgebonden. Hier weet u dus niet wie welk antwoord gegeven heeft. Dit is prima voor mening vragen, stellingen of het kiezen van bijvoorbeeld een film op de verjaardag van de juf of meester.

 

Het verdienen van een beloning stimuleert leerlingen ook om zich actiever en gemotiveerder in te zetten voor welke les dan ook.

Een voorbeeld daarvan is Lee Sheldons 'Grading Procedure': in plaats van traditionele cijfers ontvangen leerlingen ervaringspunten die hen naar hogere levels, gelijk aan hogere punten, brengt. 

 

level-up-ninja-saga1.large.jpg

Het belangrijkste kenmerk van gamification is het positief belonen; straffen is not done. Als je een onvoldoende haalt voor een toets, blijf je met dit spelelement gewoon op hetzelfde level. Ze hebben hun voortgang dus deels zelf in de hand. Door te leren en te proberen totdat je het onder de knie heb, ga je door naar het volgende level en heb je dus en voldoende. Hierdoor creëer je een heerlijk zelfvoldaan gevoel, dat wordt veroorzaakt door dopamine. De aanmaak van deze stof is de belangrijkste motivator voor leerlingen om verder te spelen, of beter gezegd te leren.